بررسی کامل

بررسی کامل گوشی شیائومی Redmi 9T

شیائومی Redmi 9T مشابه Poco M3 دارای یک بدنه پلاستیکی می‌باشد که با حالت شیشه‌ای و درخشش زیبای قاب پشتی، این گوشی بسیار جذاب و دلربا به نظر می‌رسد. همچنین جنس پلاستیکی قاب پشتی باعث جای گرفتن مناسب گوشی در دستان کاربر می‌شود.  یک ویژگی جذاب این گوشی در رده‌ی قیمتی خودش، مقاومت در برابر پاشیدن آب می‌باشد که بسیاری از رقبای هم قیمت آن، از داشتن چنین قابلیتی عاری هستند.

اما در مقایسه با Poco M3، دارای یک دوربین ۸ مگاپیکسلی با لنز فوق عریض (UltraWide) و قابلیت NFC می‌باشد که این قابلیت‌ها Redmi 9T را به گزینه جذابتری برای خرید تبدیل می‌کند.

صفحه نمایش

شیائومی Redmi 9T از یک صفحه نمایش IPS LCD با اندازه ۶.۵۳ اینچ استفاده می‌کند که توسط گوریلا گلس ۳ محافظت می‌شود. یکی دیگر از نکات و قابلیت‌های جذاب و متفاوت این گوشی نسبت به سایر گوشی‌های همرده خود، داشتن صفحه نمایش فول اچ دی با رزولوشن ۱۰۸۰×۲۳۴۰ می‌باشد که بازهم امتیاز برتری بر رقبایش به این گوشی می‌دهد.

حداکثر میزان روشنایی صفحه نمایش Redmi 9T نیت می‌باشد که با نمایش رنگ‌های دقیق، لذت استفاده از این گوشی را دوچندان می‌کند.

تنها مشکل رایج صفحه نمایش‌های IPS LCD که در این گوشی نیز می‌تواند کمی آزار دهنده باشد، دشواری کار کردن زیر نور و در آفتاب مستقیم است که بازهم باتوجه به رزولوشن بالای تصویر در این گوشی، این نکته هم کمی قابل اغماض شده است.

سخت افزار

پردازنده Snapdragon 662 با معماری ۱۱ نانومتری همراه با رم ۴ و یا ۶ گیگابایتی در این رده گوشی‌های هوشمند حرف زیادی برای گفتن و رقابت ندارد، اما همچنان در رده‌بندی و بنچمارک‌ها در رقابت با رقیبان خود باقی می‌ماند.

نقطه ضعف سخت‌افزاری این گوشی بنظر می‌تواند پردازنده گرافیکی آن باشد، که باتوجه به پردازش فول اچ دی که باید انجام دهد، کمی در کارهای پردازشی مانند بازی‌های سنگین و با کیفیت در رقابت با رقبای خود، چندان موفق عمل نمی‌کند.

اما نکته مثبت این پردازنده مصرف پایین آن می‌باشد که با همراه شدن با یک باتری غول‌پیکر ۶۰۰۰ میلی‌آمپری، بر اساس تست‌ها، می‌تواند حدود ۱۸ ساعت در حالت پخش ویدیو پاسخگوی کاربر باشد. در حالیکه پاسخ‌دهی عمر این باتری بسیار عالی بنظر می‌رسد، سرعت شارژ این گوشی هوشمند با شارژر ۱۸ واتی که در پک و همراه آن ارائه می‌شود، کمی آزاردهنده و کند خواهد بود.

نرم افزاری

این گوشی از اندروید ۱۰ بهمراه MIUI 12 استفاده می‌کند که نکته مثبت این نسخه، اضافه شدن منوی  نرم‌افزارها یا App Drawer می‌باشد. قابلیت شخصی‌سازی بالای رابط کاربری شیائومی (MIUI) باعث می‌شود که هرطور که کاربر بخواهد‌گوشی را برای استفاده راحت و دلنشین برای خود شخصی‌سازی کند. بعنوان مثال، میتوان نوتیفیکیشن بار را مانند گوشی‌های آیفون به حالت Action Center تبدیل کرد که با کشیدن انگشت از بالا سمت راست صفحه به سمت پایین، کنترلها و با کشیدن انگشت از بالا سمت چپ به سمت پایین، نوتیفیکیشن‌ها را مشاهده کرد.

این گوشی همچنین دارای یک عدد سنسور IR Blaster می‌باشد که می‌توانید به کمک آن از گوشی هوشمند خود بعنوان یک ریموت کنترل استفاده کنید.

دوربین

جدا از دوربین ۸ مگاپیکسلی فوق عریض این گوشی که قبلا هم به آن اشاره کردیم، دوربین‌های شیائومی Redmi 9T دقیقا مشابه Poco M3 می‌باشد.

دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با لنز عریض همراه با یک لنز ۲ ماکرو و یک سنسور تشخصی عمق ۲ مگاپیکسلی، همراه با یک دوربین ۸ مگاپیکسلی فوق عریض، دوربین‌های این گوشی را تشکیل می‌دهند.

عکسهای دوربین اصلی  با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل گرفته می‌شوند که در روز و نور مناسب کیفیت قابل قبولی همراه با شارپنس و جزئیات و کنتراست خوب ارائه می‌دهند.

عکسهای پرتره ثبت شده با این گوشی با دوربین اصلی و سنسور تشخیص عمق گرفته می‌شود که برای این رده قیمتی عالی بوده و  تشخیص لبه و جداسازی سوژه از پس زمینه بهترین نحو صورت می‌گیرد. همچنین رندر سخت افزاری کمک میکند تا کیفیت رنگ عکسها مشابه عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی باشد.

دوربین فوق عریض، در این رده قیمتی، کیفیت خیلی خاص و ویژه‌ای را ارائه نمی‌دهد؛ جزئیات در تصاویر ثبت شده با دوربین فوق عریض کم و بدون دقت می‌باشد.

دوربین ماکرو ۲ مگاپیکسلی که برای عکسهای از فاصله نزدیک از سوژه ها استفاده می‌شود کیفیت چندان جالب و چشمگیری ارائه نمی‌دهد و فاقد فوکوس خودکار است. در شرایط نوری بسیار عالی، می‌توان عکسهای مورد قبولی با این دوربین ثبت کرد.

عکس‌های ثبت شده با دوربین اصلی در شرایط نوری کم، خیلی جالب نیست و کمی باعث دلسردی. عکس‌ها دارای نویز زیاد، رنگها شسته و کم رنگ ثبت می‌شوند.

در عکس‌برداری در شب نیز تصویر کلا تاریک است در حالیکه نورها کمی بیش از حد روشن هستند. با استفاده از قابلیت عکسبرداری در شب (Night Mode)، پردازشی چند ثانیه‌ای روی عکس ثبت شده انجام می‌شود که تاثیر دیدنی و قابل توجهی در تصویر ثبت شده دارد؛ نور بهترشده، نویز بسیار کمتر شده، رنگها بسیار زنده‌تر و دقیق‌تر، و سایه ها و نورها جزئیات بهتری دارند.

همانطور که انتظار میرود، دوربین فوق عریض قابلیت ثبت عکس خیلی خارق‌العاده و جذابی در شب ندارد، عکسها مات و کم جزئیات هستند و در این قسمت، تنظیمات عکسبرداری در شب هم وجود ندارد که کمی به بهتر شدن عکسها کمک کند.

دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی که در ناچ قطره آبی در قسمت بالا و وسط صفحه نمایش قرار گرفته جزئیات خوبی را ثبت می‌کند، با این حال تصاویر دارای نویز زیادی است و عموما وایت بالانس به درستی کار نکرده و صورت سوژه کم نور و محو ثبت می‌شود.

دوربین اصلی قابلیت فیلمبرداری با رزولوشن ۱۰۸۰ و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه دارد که با نداشتن لرزش‌گیر اپتیکال، فیلمبرداری در حال حرکت نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. این دروبین کنتراست خوبی را ثبت می‌کند اما در ثبت جزئیات و شارپنیس تصاویر، ضعف شدیدی دارد. در جمع‌بندی می‌توان گفت دوربین اصلی این گوشی فقط برای کار راه اندازی مناسب است و انتظار عکاسی و فیلمبرداری خیلی حرفه‌ای از این نباید داشت. دوربین فوق عریض هم مشابه دوربین اصلی اما با کیفیت و جزئیات کمتر و ضعیف‌تر از آن است.

جمع‌بندی

نقاط قوت :

  • خاصیت ضد آب
  • بدنه و طراحی زیبا و چشم نواز
  • صفحه نمایش Full HD
  • دوربین چندگانه
  • NFC

نقاط ضعف :

  • پردازنده نه چندان قوی
  • دوربین نه چندان با کیفیت

اما نباید این مسئله را نادیده گرفت که گوشی‌های موجود در این رده قیمتی، برای استفاده عادی طراحی شده و در کل کارایی متوسطی دارند، لذا نمی‌توان از این گوشی هم انتظار رقابت با یک پرچمدار را داشت.

در نهایت و در مقایسه شیائومی Redmi 9T با Poco M3 می‌توان به جرات گفت که این گوشی، ارزش خرید بیشتری با توجه به اختلاف قیمتی اندک، دارد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *